top of page

Zoekresultaten

46 items found for ""

  • JKP 2020 - 2024 | Benjamin Dalle

    Terugblik op het Jeugd- en Kinderrechtenbeleidsplan 2020-2024 Kinderen en jongeren doen ertoe Toen we vier jaar geleden het Jeugd- en Kinderrechtenbeleidsplan (JKP) 2020-2024 lanceerden, stond één boodschap centraal: kinderen en jongeren doen ertoe. Aan het begin van dit JKP deelden jongeren hun bezorgdheden met ons. Hun stem vormde de basis voor ons beleid. We hebben deze zorgen vertaald naar vijf thema’s: Welbevinden en positieve identiteitsontwikkeling Gezonde en leefbare buurten Engagement en vrijwillige inzet Vrijetijdsbesteding voor allen Mediawijsheid Doorheen al deze thema's liep één rode draad: kinderen en jongeren horen erbij en doen ertoe. Vandaag en niet alleen morgen. De jeugd is inderdaad onze toekomst, maar zij leven ook vandaag. We hebben daarom ruimte gecreëerd voor hen om jong te zijn, om vandaag te leren, te spelen, te zijn en te leven. We werkten acties, engagementen, initiatieven en campagnes uit samen met en steeds voor kinderen en jongeren. Dit deden we door intensief samen te werken binnen en tussen sectoren. Hieronder blik ik graag terug op wat we samen hebben bereikt. In de afgelopen jaren hebben we sterke stappen gezet om het welbevinden van jongeren te bevorderen. Uit ons onderzoek voorafgaand aan het beleidsplan, bleek dat de kindertijd en adolescentie cruciale periodes zijn voor de ontwikkeling van een positief zelfbeeld en emotioneel welzijn. Toch worden kinderen en jongeren vaak geconfronteerd met stress, prestatiedruk en zelfs mentale gezondheidsproblemen zoals burn-out en suïcidegevoelens. We hebben hierop ingespeeld met verschillende initiatieven. Met AllesoverPesten hebben we pesten bespreekbaar gemaakt en bundelen we initiatieven en tips voor leerkrachten, jeugdwerkers, ouders en kinderen om zichzelf beter te wapenen in de strijd tegen pesten. De Overkop-huizen bieden jongeren een veilige plek om over hun zorgen te praten en op een laagdrempelige manier hulp te krijgen. De campagne 'Nee is altijd oké ' met de Ketnetwrappers heeft kinderen geholpen om om hen taal te geven aan herkenbare situaties uit het dagdagelijks leven. Omdat 'integriteit' en 'grensoverschrijdend gedrag' voor hen abstracte woorden zijn. Cruciaal is voor hun emotionele ontwikkeling en zelfbescherming. En met Politie en Jongeren ondersteunen we projecten die de relatie tussen jongeren en politie verbeteren. Een uniek initiatief, voor de eerste keer op deze schaal. Gezonde en leefbare buurten zijn essentieel voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. De toenemende bevolkingsdichtheid en economische activiteit in steden hebben echter geleid tot problemen zoals verkeersdrukte, luchtverontreiniging en geluidsoverlast. Dit beperkt de mogelijkheden voor kinderen en jongeren om vrij buiten te spelen en zich zelfstandig te verplaatsen. We hebben hierop ingespeeld door initiatieven te ondersteunen die groene ruimtes en veilige speelplekken bevorderen. Mee(r) naar buiten , een actieplan bedoeld om meer en betere speel- en ontmoetingsmogelijkheden te realiseren voor kinderen en jongeren, en projecten zoals Hangmakers hebben jongeren betrokken bij de inrichting van hun eigen leefomgeving, in samenwerking met lokale besturen. Door ongeziene investeringen in jeugdinfrastructuur, maar ook in speelpleinen, skateparken, sportvelden en in de inrichting van publieke ruimte hebben we plekken voorzien waar kinderen en jongeren gewoon jong kunnen zijn en dat dichtbij in hun eigen buurt. We zorgden ook voor gratis energiescans voor jeugdinfrastructuur zodat jeugdwerkingen hun gebouwen energie-efficiënter kunnen maken. Deze prioriteit speelt in op het verhogen van de formele en informele betrokkenheid van kinderen en jongeren bij de samenleving. Uit onze omgevingsanalyse blijkt dat kinderen en jongeren al veel vrijwillig engagement tonen, zowel in georganiseerd verband als daarbuiten. Echter, hun waarde wordt vaak miskend en ze stuiten op obstakels zoals een gebrek aan erkenning van hun competenties en planlast. Vrijwillige inzet is essentieel voor jongeren om hun participatierechten te vervullen, zoals het recht op vrije meningsuiting, vereniging en informatie. Met de Reflector 2.0 geven we beleidsmakers een duwtje in de rug om ervoor te zorgen dat het belang van kinderen en jongeren overal wordt weerspiegeld. Vlaamse jongeren zijn geëngageerder dan ooit, maar ze tonen dat vrijwillig engagement lang niet enkel binnen de context van organisaties of verenigingen. Daarom keurden we 14 projecten goed die het informeel vrijwillig engagement van jongeren moeten waarderen, zichtbaar maken en verder stimuleren. En t e weinig animatoren in het jeugdwerk? Met 13 vernieuwende projecten willen we daar verandering in brengen. We ondersteunen jong engagement zodat ook jongeren die minder snel in aanraking komen met jeugdwerk, de mogelijkheid krijgen om een rol als animator op te nemen. Deze prioriteit richt zich heel specifiek op het creëren en borgen van gelijke kansen voor alle kinderen en jongeren. Vrije tijd in de brede zin, inclusief spelen, sporten, cultuur, en ruimte om te experimenteren en informeel te leren, is essentieel en zou een even groot deel moeten uitmaken van het leven van álle kinderen en jongeren. Vrije tijd biedt kansen voor zelfontplooiing, verbinding en betrokkenheid met anderen, de buurt en de samenleving. Echter, de omgevingsanalyse van het JKP toont aan dat vrijetijdsbesteding niet voor elk kind of jongere bereikbaar of beschikbaar is. Bepaalde groepen ondervinden meer obstakels, en 28 procent van de kinderen in België gaat nooit op vakantie. Dit onderstreept de noodzaak van een breed aanbod aan vrijetijdsactiviteiten en betere ondersteuning voor de toeleiding en begeleiding van specifieke groepen. We hebben daarom het jeugddecreet geactualiseerd. Dat nieuwe jeugddecreet zet in op de verdere professionalisering van de jeugdsector en legt de klemtoon op vertrouwen boven verantwoording. Initiatieven zoals Komaf en Verbindingsambassadeurs hebben gezorgd voor meer diversiteit binnen het jeugdwerk. Daarnaast hebben we met Over Drempels de drempels voor vrije tijd voor kinderen en jongeren in de jeugdhulp verkleind. Het jeugdwerk is er voor iedereen, ook voor kinderen en jongeren met een beperking, daarom bieden we ook ondersteuning aan jongeren met een handicap via projecten zoals 123 inclusie en Doemamee . Deze prioriteit richt zich specifiek op het creëren en borgen van brede ontwikkelingskansen voor kinderen en jongeren, evenals het verhogen van hun formele en informele betrokkenheid bij de samenleving. De omgevingsanalyse JKP identificeert een aantal uitdagingen op het vlak van mediawijsheid bij kinderen en jongeren. Deze omvatten een blijvende nood aan weerbaarheidsopbouw, de ontwikkeling van digitale en informatievaardigheden, en de behoefte aan een brede waaier aan mogelijkheden om geïnformeerd, actief en creatief om te gaan met alle vormen van online en offline media. Voor een bewust, kritisch, veilig en geïnformeerd gebruik van media in een steeds meer internationale en digitale wereld, is het noodzakelijk dat kinderen en jongeren expertise opbouwen in het omgaan met 'fake news', 'sexting' en privacykwesties. De laatste jaren is er een ware digitale en informatierevolutie merkbaar. Kinderen en jongeren zijn steeds vaker actieve deelnemers en creators van informatie, zowel offline als online, en ontwikkelen zich hierdoor ten volle als 'digital natives'. Desondanks blijven er uitdagingen bestaan. Opgroeien in een digitaal tijdperk is niet voldoende om doelmatig en doeltreffend met online en offline media om te gaan. Met projecten zoals Nieuwsmakers leren we jongeren kritisch omgaan met nieuws. En met het rondreizende gamelab (??) hebben we jongeren bewust gemaakt van verantwoord gamen. Safehaven , een innovatief e-paviljoen sensibiliseert dan weer jongeren over gendergelijkheid en grensoverschrijdend gedrag in de metaverse. Met de Mediacoach-opleiding kunnen professionals zelf digistarters begeleiden bij digitale vragen en/of het aanleren van digitale vaardigheden Lees hier het volledige eindrapport Het succes van het JKP 2020-2024 is een gezamenlijke prestatie waar we trots op mogen zijn. Samen met onze jongeren en partners hebben we veel bereikt. Dit is slechts het begin van onze voortdurende inzet voor een Vlaanderen waar kinderen en jongeren zich ten volle kunnen ontwikkelen.

  • About Benjamin | Benjamin Dalle

    ABOUT BENJAMIN Brussels volksvertegenwoordiger Benjamin grew up in the little town of Damme, near Bruges. Beside living many adventures in the green around the “Damse Vaart” (Canal) and in the meadows of his grandfather “farmer Jan” Dalle, he was also an eager pupil at the local primary school of Damme and later at the Saint Louis Grammar School in Bruges. His growing engagement made him join the Presidium (social division). As a student of Law in digs in Ghent, Benjamin spent ample time endlessly discussing– of course – political issues at the pub. He spent his last academic year as an Erasmus student in Paris, at the René Descartes University (Paris V). There he was awarded the “Prix Erasmus” for best foreign student at the law faculty of Paris V. Benjamin graduated in 2005 summa cum laude. He was awarded the prizes of best law student of the University of Ghent by the alumni society Gandaius and of best master’s thesis by the Appeals Court of Ghent. Once back in Belgium, Benjamin swapped the West-Flemish flatland for Brussels, first in Etterbeek, later on in Sint-Jans-Molenbeek. He started as an attorney at an international law firm and became an academic assistant at the Catholic University of Leuven with Judge and Professor André Alen. He was an assistant until 2009 and is still connected to the Institute for Constitutional Law of the KULeuven University as a volunteering researcher. He had been an active member of the Bar, but he retired from legal office in 2011. Also Brussels and Brussels politics are very dear to Benjamin. He is actively involved in Molenbeek and CD&V – Capital Division Brussels, which he presided from 2015 to 2018. Benjamin is also active in the Brussels community life, among others as a member of the board of the Centre for General Welfare (CAW) Brussels, in Flagey and Trias. On 25 May 2014 he ran for election for the first time. He headed the Brussels list for the elections of the Chamber of Representatives, but as expected no Flemish representative was elected. With the municipal elections of 14 October 2018, he was part of the bilingual list cdH-CD&V+ in Molenbeek. After a close battle, he was not elected. On 26 May he will head the CD&V list of Brussels for the Flemish Parliament. realisaties In juni 2024 nam Benjamin deel aan de verkiezingen in het Brussels gewest. Wil je meer weten over zijn plannen voor Brussel? Op 9 juni 2024 werd hij verkozen in het Brussels Parlement. Sindsdien is Benjamin Brussels volksvertegenwoordiger. Sinds 18 juli 2024 is hij ook senator. plannen voor brussel Benjamin is married to Maïté and has three kids. With his family he lives in the maritime quarter in Molenbeek. He regularly needs a good deal of sports, on his bike through the Brussels countryside or the Flemish Ardennes; or by running the yearly 20 km through Brussels; or on the squash court. He enjoys his city garden and flower pots on the window sills. He will not say no to a cold Duvel with his friends at the pub. And travelling from time to time, closby or far away, is what gives him his oxygen.

  • Terugblik Media | Benjamin Dalle

    Vier jaar mediabeleid in een snel evoluerend medialandschap Een terugblik op 4 jaar minister van Media Voor het medialandschap in Vlaanderen waren het zeker geen evidente jaren: door de wereldwijde pandemie werd de sector gedwongen zichzelf opnieuw uit te vinden, en werd de druk door grote spelers van buiten Europa steeds groter. Met het relanceprogramma Vlaamse Veerkracht hebben we volop ingezet op de versterking en digitale transformatie van onze mediasector. Gedigitaliseerd en crossmediaal werken is niet langer een verre wensdroom, het wordt elke dag een beetje meer de realiteit in ons medialandschap. Dat geldt zeker en vast ook voor de VRT. Toen ik aan de slag ging als minister van Media, was er een groot conflict aan de top van het bedrijf, was er nog geen nieuwe beheersovereenkomst en er was onduidelijkheid over het budget en het gebouw. De voorbije vier jaar is er veel gebeurd, met een krachtige nieuwe beheersovereenkomst als leidraad. De organisatie heeft een moeilijk besparingstraject achter de rug, maar er is tegelijk ook heel veel geïnvesteerd in de VRT. Bovendien werd de knoop doorgehakt over het toekomstige gebouw van de VRT, met een krachtig signaal: de openbare omroep verhuist niet en blijft in Brussel, in een state-of-the-art nieuwbouwproject. VRT evolueert verder tot een moderne, gedigitaliseerde en crossmediaal werkende openbare omroep. Die evolutie zal niet meer teruggedraaid worden. Die evolutie richting digitalisering en steeds meer crossmediaal werken, zet zich ook bij de regionale omroepen met rasse schreden verder. De regionale omroepen spelen een belangrijke rol in het medialandschap, maar hun leefbaarheid kwam onder druk te staan. Samen met de omroepen lanceerden we daarom in 2022 een digitaal transformatieplan. Recent keurden we de nieuwe samenwerkingsovereenkomsten goed, waarmee de organisaties echt kunnen uitgroeien tot regionale mediaorganisaties, in plaats van uitsluitend regionale televisieomroepen. Alleen door deze organisaties mee te laten evolueren met het snel veranderende mediagebruik, verzekeren we de efficiëntie, het bereik en de levensvatbaarheid van deze spelers. Daarnaast lanceerde ik het actieplan tegen grensoverschrijdend gedrag in de mediasector, ‘The time is now’. Een belangrijke stap die we namen nadat verschillende schrijnende zaken rond grensoverschrijdend gedrag aan het oppervlak kwamen, in Vlaanderen en Nederland. We hebben met het actieplan hele mooie resultaten geboekt. Tegelijkertijd merk ik dat er heel veel bedrijven nog niet meewerken met het actieplan en dat er onvoldoende ‘sense of urgency’ bestaat. Dat is nochtans een vereiste: dit is niet iets dat je als minister van Media zomaar kan opleggen aan de sector. In elk mediabedrijf moet er een cultuuromslag plaatsvinden. Er is nog heel veel werk aan de winkel. Als we het over media hebben, kunnen sociale media niet ontbreken. Die winnen aan belang, de influencers op die kanalen dus ook. Hoe meer volgers je hebt, hoe meer impact je hebt. With great power comes great responsibility. Influencers zitten bovendien zelf met veel vragen: welke regels zijn toepasselijk, welke belastingen moet ik betalen, wat moet ik doen als ik reclame maak, …? Om op al die kwesties een antwoord te kunnen bieden, hebben we samen met heel veel influencers en experten de ‘influencerFAQ’ in het leven geroepen. Dit online platform biedt antwoorden op een hele reeks vragen die relevant kunnen zijn voor influencers. Een andere belangrijke doorbraak is de succesvolle uitbreiding van de stimuleringsregeling. Na een lang traject slaagden we erin om de bestaande stimuleringsregeling te vernieuwen en de gevraagde inspanningen op te drijven. Dit zal zorgen voor een belangrijke toename van de investeringen in Vlaamse tv- en filmproducties. Dat doen we door de spelers die vandaag al bijdragen (de dienstenverleners en de streamingplatformen) nog meer te laten bijdragen. En een belangrijke innovatie, een wereldprimeur zelfs, is dat de zogenaamde videosharingplatformen (Youtube, Instagram, Tiktok, …) voor het eerst zullen moeten bijdragen. Met al deze en nog vele andere beslissingen, hebben we de basis gelegd voor een modern, innovatief, gezond en relevant medialandschap in Vlaanderen . VRT Frederik Delaplace nieuwe CEO van de VRT Delaplace vol gde Leo Hellemans op, die eerder in 2020 werd aangesteld als gedelegeerd bestuurder ad-interim. De keuze voor Delaplace was ingegeven door zijn ervaren leiderschap, en hij kreeg een duidelijke taak mee: kiezen voor vernieuwing, durf en innovatie. Akkoord over nieuwe beheersovereenkomst VRT Deze nieuwe beheersovereenkomst zette de lijnen uit voor de vijf volgende jaren binnen de openbare omroep. VRT zette met deze beheersovereenkomst koers richting het moderne medialandschap, met een radicale focus op digitalisering en op herkenbare en betrouwbare programmatie. Hervorming samenstelling raad van bestuur VRT Voortaan zou de raad van bestuur van de VRT bestaan uit 8 bestuurders die voorgedragen worden vanuit de fracties van het Vlaams Parlement, en 4 nieuwe onafhankelijke bestuurders. Deze beslissing helpt VRT om nog sterker te professionaliseren en in te spelen op een steeds sneller veranderd medialandschap. Nieuw VRT-gebouw krijgt vorm: de officiële eerste steen is gelegd Met dit duurzame mediagebouw kan de VRT meer inspelen op nieuwe technologieën en recente evoluties in de sector. Bovendien wordt het een aangename en inspirerende werkplek voor de medewerkers die aanzet tot samenwerking. Dit indrukwekkende project is ook een belangrijke stap in de ontwikkeling van Brussel als mediahub.   Radio Lancering oproep voor erkenning als landelijke radio-omroeporganisatie Na het vervallen van de erkenningen voor de FM-frequenties op 31 december 2021 volgde er een nieuwe erkenningsronde voor de landelijke radio-omroeporganisaties. We beslisten om de nieuwe erkenningen toe te kennen na een vergelijkende toets, een zogenaamde beauty contest. De dossiers werden onderworpen aan een inhoudelijk en kwalitatief onderzoek. Uiteindelijk viel de keuze op Qmusic, Joe en Nostalgie. Omslag naar digitale radio Bijna de helft van het radioluisteren gebeurt digitaal, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Zowel de bekendheid als het gebruik van digitale radio is toegenomen, en dat over alle doelgroepen heen. Hiermee komt de afschakeling van FM-uitzendingen steeds dichterbij. 26 lokale radio’s nieuw op Radioplayer 26 lokale radio’s gingen in op het steunaanbod van de Vlaamse regering om zich aan te sluiten bij het internetradioplatform Radioplayer en zijn dus sindsdien overal digitaal te beluisteren. Vlaanderen telt meer dan 100 lokale radio’s die een belangrijke rol in het medialandschap vervullen, en dus is het is belangrijk om hen mee aan boord te krijgen voor de omschakeling naar digitale radio. De steun werd hernieuwd in 2022. In september lanceerden we ook een proefproject dat lokale radio’s toeliet om te proeven van het DAB+ traject , en te kijken of het voor hen haalbaar zou zijn. 59 lokale radio’s gingen hierop in . 8 nieuwe lokale radiozenders in 2019 De Vlaamse regering gaf 8 frequenties vrij op de FM-band, specifiek bedoeld voor lokale radiozenders. De omroepen hadden tot 31 mei 2019 tijd om hun kandidatuur in te dienen voor het verwerven van zo'n frequentiepakket. In 2022 kwamen er nog eens 9 nieuwe lokale radiozenders bij Radio Minerva blijft in de ether Ik kende de erkenning voor FM-frequentiepakket 11 (98.0 FM) opnieuw toe aan Radio Minerva, op basis van een onderzoek ten gronde waarbij bleek dat de kandidatuur van Minerva vzw de hoogste score kreeg. Met deze beslissing kwam een einde aan de maandenlange onzekerheid voor de populaire lokale radiozender. Ondersteuning van producties Meer investeringen in Vlaamse producties dankzij nieuwe stimuleringsregeling De bijdrages van de distributeurs en streamingplatformen werden verhoogd. Bovendien zullen grote videoplatformdiensten als TikTok, Instagram en YouTube voor het eerst een bijdrage moeten leveren aan Vlaamse content. In december kreeg de nieuwe regeling definitief groen licht , en gaven ook de Europese Commissie en de Raad van State een positief antwoord op de juridische kwestie of de videoplatformdiensten onder het toepassingsgebied van de stimuleringsregeling vallen. Vlaamse Gemeenschap neemt deel aan pilootprogramma Eurimages voor tv-series Het programma heeft als doel om de coproductie van tv-series in Europa te stimuleren en te ondersteunen. Sociale media Nieuwe influencerFAQ bundelt adviezen en tips voor elke influencer Online content creators moeten zich bewust zijn van de impact die ze uitoefenen op hun volgers. De influencerFAQ is een uniek digitaal platform vol adviezen, tips & tricks voor elke influencer. Regionale omroepen Forse investering in digitalisering van de regionale omroepen We investeerden in 2022 2 miljoen euro in dit project waarbij de tien regionale omroepen de handen in elkaar sloegen voor een ambitieus digitaal transformatieplan. Dat plan zorgt voor een betere en snellere verspreiding van content op diverse digitale platformen. 35 % extra middelen voor de regionale televisieomroepen in 2023 Het geld diende om digitalisering binnen de omroepen te stimuleren en als eenmalige compensatie voor stijgende energiekosten. Nieuwe samenwerkingsovereenkomsten voor regionale omroepen Met deze overeenkomsten zet de evolutie van de regionale televisieomroepen tot regionale mediaorganisaties zich met rasse schreden verder. Een crossmediale aanpak en digitalisering zijn daarbij de basisprincipes. In Oost- en West-Vlaanderen engageren de lokale omroepen zich om de krachten te bundelen. Belangrijke investering in VOD-platform van de Vlaamse themazenders Naast de regionale zenders zijn er ook de themazenders in Vlaanderen, die elk een specifieke doelgroep bedienen: Dobbit TV, Eclips TV, MENT, Plattelands TV en het productiehuis Arendsoog. Ook zij mogen niet vergeten worden in de modernisering van het medialandschap. Met een investering in een nieuw video-op-aanvraag (VOD)-platform (‘THEMAX’) gaven we hen de kans om de omslag maken naar een crossmediale strategie. Mediawijsheid Nieuwe beheersovereenkomst Mediawijs De nieuwe beheersovereenkomst van Mediawijs , het Vlaams Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid, werd voorgesteld in 2022. We verhoogden de werkingsmiddelen van Mediawijs met 200.000 euro, ofwel 30%, want het centrum heeft een belangrijke rol. De jongeren van vandaag worden immers geconfronteerd met desinformatie, sexting en cyberpesten wanneer ze online gaan. Mediawijsheid is de tool van de toeko mst voor ons allemaal en het is één van de speerpunten in mijn beleid als Mediaminister. Nieuws in de Klas leert jongeren kritisch omgaan met nieuws Wat is betrouwbare informatie en wat is fake news? Het onderscheid is steeds moeilijker te maken, en daarom is het belangrijk om jongeren al vroeg mediawijs te maken. Het project Nieuws in de Klas laat jongeren actief, kritisch en creatief met nieuws aan de slag gaan. We trekken hier jaarlijks 1 miljoen euro voor uit. 5 projecten goedgekeurd in de strijd tegen desinformatie Deze projecten hadden als doel om meer inzicht te geven in hoe mediagebruikers desinformatie ervaren, hoe ze ermee omgaan en hoe redacties en journalisten sneller en efficiënter desinformatie kunnen opsporen en factchecken. Gaming Level Up Vlaanderen Met de visienota Level Up Vlaanderen spraken we belangrijke ambities uit voor de Vlaamse game-industrie. Ik lanceerde verschillende initiatieven om de sector verder te ondersteunen. Zo werd het budget van het Gamefonds binnen het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) fors opgetrokken en was er de oprichting van de Flanders Game Hub , een incubator die jonge starters ondersteuning biedt, onder meer via coaching. De eerste lichting van Flanders Game Hub is een feit 22 studio’s dienden een project in, waarvan er 11 werden geselecteerd door een internationale jury van game experts. Startende studio worden begeleid in het SPARK programma, voor de meer ervaren bedrijven is er begeleiding via het IGNITE programma. Journalistieke ondersteuning 90.000 euro voor Vlaams Journalistenloket van VVJ Het Journalistenloket bundelt alle beroepsinformatie van journalisten. De middelen werden gebruikt om het loket verder te digitaliseren en de informatie nog makkelijker en sneller toegankelijk te maken voor alle Vlamingen. Lancering persveilig.be, samen met VVJ Voor veel journalisten is de confrontatie met verbale en/of fysieke agressie vandaag een trieste realiteit. Deze website moet journalisten, maar ook de bredere samenleving, bewuster maken van het toenemend geweld. Lancering van een nieuwe hub voor mediaonderzoek: Mediapunt Het platform geeft inzicht in het onderzoek dat Mediapunt zélf doet en het biedt een plaats waar alle beleidsrelevant onderzoek naar media aan de Vlaamse kennisinstellingen kan ontsloten worden. Juridische hervormingen Wijziging mediadecreet om de toegankelijkheidsrichtlijn te implementeren De aanpassing van het decreet zorgde ervoor dat diensten die toegang verschaffen tot televisiediensten toegankelijker gemaakt worden voor personen met een handicap. Een belangrijke stap richting meer toegankelijke media. Meer gelijke regels voor alle mediaspelers moeten zorgen voor eerlijkere concurrentie We zetten de Europese richtlijn audiovisuele mediadiensten (AVMD) om naar een Vlaams decreet. Dit zorgde ervoor dat alle mediaspelers aan gelijke regels worden onderworpen. We zorgden zo voor eerlijkere concurrentie tussen traditionele televisie, video-on-demand diensten (bvb. Telenet Play, Netflix) en videoplatformen (bvb. TikTok, Instagram TV en Youtube). Nieuw classificatiesysteem voor audiovisuele media Dit initiatief vloeit voort uit een Europese richtlijn en zal kijkers waarschuwen voor potentieel schadelijke inhoud van tv-programma’s. Vlaams-Nederlandse samenwerking Vlaams-Nederlandse mediasamenwerking actueler dan ooit We haalden de banden tussen Vlaanderen en Nederland op mediavlak aan met bezoeken aan Amsterdam en Hilversum. Zo is er nauwe samenwerking tussen VRT en NPO, investeert het VAF in Vlaams-Nederlandse coproducties, en zijn er verschillende gezamenlijke initiatieven op vlak van mediawijsheid, onderzoeksjournalistiek en grensoverschrijdend gedrag. In totaal heeft de Vlaamse regering deze legislatuur al 1.782.500 euro geïnvesteerd in Vlaams-Nederlandse mediasamenwerking. 75.000 euro voor Nederlands-Vlaamse journalistieke samenwerking Dankzij deze steun konden teams van Belgische en Nederlandse journalisten bij Journalismfund.eu vzw opnieuw beurzen aanvragen voor lokale onderzoeksjournalistiek, dit na een succesvol pilootproject een jaar eerder. Initiatieven voor een diverse, inclusieve mediasector zonder grensoverschrijdend gedrag Lancering actieplan grensoverschrijdend gedrag De mediasector kwam de afgelopen jaren geregeld in opspraak met geruchtmakende gevallen van grensoverschrijdend gedrag. De zaken die daarbij de pers haalden zijn echter slechts het topje van de i jsberg. Met het actieplan sprak de Vlaamse mediasector de ambitie uit om een versnelling hoger te schakelen en dit probleem concreet aan te pakken. Lancering MediaNXT Vlaanderen bulkt van het jong, digitaal talent dat spijtig genoeg nog niet altijd de weg vindt in de mediasector. Daarom sloegen verschillende mediahuizen de handen in elkaar. Via mediaNXT, een initiatief van mediarte en Minister van Media Benjamin Dalle, zetten VRT, DPG Media, Mediahuis, SBS en Woestijnvis samen hun deuren open voor 30 jongeren. Nieuwe website, devijftees.be, helpt journalisten tactvol communiceren over grensoverschrijdend gedrag Deze website lanceerden we samen met een charter over de berichtgeving rond seksueel grensoverschrijdend gedrag, vol adviezen voor journalisten die berichten over seksueel grensoverschrijdend gedrag. Het is een gevolg van het actieplan tegen grensoverschrijdend gedrag in de mediasector. Steun tijdens corona Compensatiepremie voor freelancers in de mediasector Deze maatregel, een gevolg van de coronacrisis, betekende dat de vele freelancers aan de slag in de mediasector beroep konden doen op een compensatiepremie. Vanwege corona zagen zij immers weinig tot geen opdrachten meer binnenlopen. 10 miljoen euro steunmaatregelen voor mediasector De mediasector had zwaar te lijden onder de coronacrisis. Daarom voorzagen we VRT, erkende lokale en netwerkradio-omroepen, regionale televisieomroepen en kleinere spelers bijkomende steun. Groen licht voor garantiefonds audiovisuele sector Het garantiefonds bood financiële zekerheid (10 miljoen euro) voor productiemaatschappijen die hun producties moesten stopzetten wegens corona. Later in het jaar trokken we ook nog 147.000 euro projectsteun uit voor lokale projecten van freelancejournalisten bij Fonds Pascal Decroos, en 100.000 euro coronasteun voor de Vlaamse gamingsector Relanceplannen na de coronacrisis Goedkeuring voor relanceplan audiovisuele en gamesector (Vlaamse Veerkracht) Dankzij deze beslissing ondersteunden we het Vlaams Audiovisueel Fonds met 20 miljoen euro aan relancemiddelen. Met het relanceplan gaven we de sector een broodnodige impuls tijdens de moeilijke coronacrisis. Deze middelen hadden als doel om de productie van Vlaamse content te verhogen en zo de slagvaardigheid van de sector verder te versterken. 35 miljoen euro investering in het relanceplan voor de mediasector Met het relanceplan voor de Vlaamse mediasector stimuleerden we onze mediabedrijven stimuleren om extra in te zetten op digitalisering. Dit moet het voor onze mediaspelers mogelijk maken om beter in te spelen op het veranderende mediagebruik en op de steeds sterkere internationale concurrentie. Er werd onder meer ingezet op het beter gebruik van data, het delen van sterke media infrastructuur, het connecteren met de mediagebruiker, projecten omtrent desinformatie en de transformatie van de regionale omroepen. Het grootste deel van het budget (21,5 miljoen) werd gereserveerd voor projecten die de sector zelf kon aanbrengen. Nieuw crossmediaal meetsysteem Het bestaande systeem van kijk- en luistercijfers is verouderd, want het houdt geen rekening met het sterk veranderde mediagebruik. We consumeren content lang niet alleen meer op radio en tv, er is ook de tablet, smartphone, computer, … Daarom hebben we, samen met de sector, geïnvesteerd in een crossmediaal meetsysteem dat al die media samenbrengt. Dat wordt gemeten via zowel digitale toepassingen als via een representatief luisterpanel, bestaande uit Vlamingen die nauwgezettend bijhouden waar ze naar kijken en via welk medium. Oproep voor innovatieprojecten van Vlaamse mediabedrijven Samen met minister van Innovatie Hilde Crevits lanceerden we een projectoproep. We gaven mediabedrijven de kans om innovatieprojecten in te dienen en samen te werken met Vlaamse spelers en kenniscentra, om hun Europese toppositie te behouden én versterken. Seeds and Growth for Media ondersteunt startende mediabedrijven Het project Seeds and Growth for Media heeft als doel om jaarlijks 12 tech-start-ups en 6 content-start-ups individueel te begeleiden. VRT, MediaNet Vlaanderen en Thomas More bundelden hiervoor de krachten. Bijna 12 miljoen euro voor digitale transformatie van de Vlaamse mediasector Deze investering was een grote impuls in het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht. De 18 goedgekeurde projecten speelden in op de innovatie en transformatie van de media van de toekomst. Een overzicht van het media beleid tussen 2019 en 2023 Benieuwd naar hoe minister Dalle terugblikt op zijn periode als minister van... Brussel Jeugd Armoedebestrijding

  • Voter pour le cd&v? | Benjamin Dalle

    Le néerlandais offre des opportunités aux Bruxellois Voulez-vous aussi que nous continuions à investir dans le néerlandais à Bruxelles? Choisissez le 9 juin pour le cd&v. Choisissez Benjamin Dalle . Téléchargez ce guide pratique et emportez-le dans l'isoloir Voter pour le cd&v

  • التصويت على cd&v؟

    تقدم اللغة الهولندية فرصاً لسكان بروكسل هل تريدنا أيضًا أن نستمر في الاستثمار في اللغة الهولندية في بروكسل؟ انتخب cd&v في 9 يونيو. انتخب بنجامين دالي قم بتنزيل هذا الدليل المفيد واصطحبه معك إلى كشك التصويت التصويت على cd&v؟

  • Hoe stemmen op cd&v | Benjamin Dalle

    Het Nederlands geeft Brusselaars kansen Wil jij ook dat we blijven investeren in het Nederlands in Brussel? Kies dan op 9 juni cd&v. Kies Benjamin Dalle . Download deze handige leidraad en neem het mee in het stemhokje Stemmen op cd&v

  • Plan budgétaire | Benjamin Dalle

    Plan budgétaire Avec un déficit budgétaire estimé à 19,4% en 2024, le budget de la région bruxelloise est complètement déraillé. En même temps, le gouvernement bruxellois manque de détermination pour changer de cap et aucun trajet réaliste vers l'équilibre n'a été tracé. Ainsi, le montant de la dette continue d'augmenter et le ratio dette/PIB devrait atteindre un chiffre astronomique de 300% d'ici 2028. Benjamin Dalle, tête de liste du CD&V pour le Parlement bruxellois, ne peut plus tolérer cette situation et propose lui-même un plan financier chiffré pour l'avenir de la Région bruxelloise. Aujourd'hui, la Région consacre 5,9% de ses recettes totales au remboursement des intérêts. En 2028, ce montant risque d'atteindre 9% de ses revenus, soit environ un demi-milliard d'euros au total. Bruxelles se retrouverait ainsi dans une situation peu enviable, aux côtés d'États comme le Sénégal ou la Turquie. De plus, les lourdes charges d'intérêts réduisent considérablement la marge de manœuvre pour la mise en œuvre de nouvelles politiques. Or, c'est précisément au moment où les crises du logement, de l'emploi, de la drogue et de la sécurité exigent des investissements décisifs. Le défi auquel Bruxelles est confronté est clair : réduire le déficit budgétaire d'un peu plus d'un milliard d'euros et préserver l'espace politique nécessaire pour effectuer des investissements indispensables dans la sécurité, l'emploi, la mobilité et le logement abordable. Le CD&V Bruxelles ouvre le débat en proposant en premier lieu un plan chiffré et réaliste comprenant sept chantiers, qui réduira considérablement le déficit budgétaire d'ici 2029 et atteindra l'équilibre budgétaire d'ici 2032. Klik hier voor de Nederlandstalige versie LE BUDGET EN ORDRE. C'EST CE QUI COMPTE VRAIMENT. POLITIQUE D'ACTIVATION : PLUS DE BRUXELLOIS AU TRAVAIL Notre plan budgétaire pour l'avenir commence par considérer le problème de l'emploi comme une opportunité. Le chômage, surtout parmi les jeunes, est trop élevé et trop durable. Et avec 170 000 Bruxellois inactifs en âge de travailler, le taux d'emploi est loin d'atteindre les 80 %. Avec une série de mesures axées sur un accompagnement personnalisé, une meilleure reconnaissance des diplômes, l'orientation des Bruxellois supplémentaires vers l'emploi en Flandre, une réintégration accrue et une politique d'activation proactive, nous voulons aider 50 000 Bruxellois supplémentaires à trouver un emploi. Cela a également un effet positif sur le budget : directement par des revenus supplémentaires (120 millions d'euros) et indirectement par des économies de coûts (30 millions d'euros). Cela a également un effet positif sur les finances fédérales (+/- 1,25 milliard d'euros via une combinaison de revenus supplémentaires et de réduction des dépenses). PERSONNEL: ADAPTATION DES EFFECTIFS AUX ADMINISTRATIONS ET AUX CABINETS L'effectif du personnel de l'administration bruxelloise est en train d'exploser. Entre 2018 et 2022, le nombre de fonctionnaires a augmenté de 17 %. Associée à la forte inflation des dernières années, cette expansion du personnel a conduit à une explosion budgétaire. En même temps, nous constatons que les coûts des missions de consultation ont atteint environ 50 millions d'euros par an. À la fin de 2023, le gouvernement bruxellois a finalement imposé un gel des embauches. Les cinq prochaines années ne laissent guère de marge dans le contexte budgétaire. Nous proposons de plafonner temporairement les crédits globaux du personnel (y compris les budgets prévus pour les consultations) au niveau actuel (50 millions d'euros). Cela ne s'accompagne pas d'un gel général des embauches, mais plutôt de la flexibilité nécessaire pour répondre aux besoins en personnel là où c'est vraiment nécessaire. Il est évident que les cabinets et les parlements bruxellois doivent également faire des économies (10 millions d'euros). Une fois cet objectif atteint, les crédits du personnel pourront augmenter au maximum de 75 % du taux de croissance global des recettes pour éviter de nouveaux dérapages. POLITIQUE DE MOBILITÉ: EFFORTS SUPPLÉMENTAIRES FÉDÉRAUX POUR LES DÉFIS DE MOBILITÉ Bruxelles joue un rôle important pour tout le pays. La ville accueille quotidiennement des milliers de navetteurs, abrite de nombreuses institutions nationales, internationales et européennes et est le principal nœud de mobilité du pays. La rénovation des tunnels bruxellois impose une forte charge sur les budgets de mobilité. De plus, le passage modal nécessite des investissements supplémentaires dans l'espace public et les transports en commun. Aujourd'hui, la Région reçoit 125 millions d'euros du programme fédéral Beliris pour financer de grands projets d'infrastructure. Ce montant est inchangé depuis plus d'une décennie et n'est pas indexé structurellement. Pour maintenir les investissements nécessaires en matière de mobilité supportables pour la Région de Bruxelles, nous demandons une augmentation du budget annuel de Beliris à 200 millions d'euros. POLITIQUE FISCALE: ANNULER LES RÉFORMES FISCALES PEU EFFICACES DE 2016/2017 Un moment rare où Bruxelles a utilisé son autonomie était de mettre en œuvre une réforme fiscale en 2016-2017. À cette époque, la Région a été la seule à réduire les centimes additionnels sur l'impôt des personnes physiques de 0,5 % et à supprimer la taxe d'agglomération et l'impôt régional forfaitaire. L'objectif de cette réforme était d'inciter davantage de personnes à venir vivre et travailler à Bruxelles. Sept ans plus tard, nous devons constater que ces mesures ont manqué leur but : le taux de chômage reste élevé, les salaires sont inférieurs à la moyenne ailleurs et l'exode urbain continue d'augmenter. Nous ne pouvons plus nous permettre ce cadeau fiscal coûteux et peu efficace, nous le supprimons donc. Nous alignons l'impôt des personnes physiques sur celui de la Flandre et de la Wallonie, et ce de manière progressive pour préserver les bas revenus. Cela rapporte 50 millions d'euros supplémentaires. Nous prévoyons également plusieurs mesures fiscales ponctuelles telles que la suppression de la déduction fiscale des titres-services (20 millions d'euros) et une meilleure perception des impôts à Bruxelles (31 millions d'euros). BACK TO BASICS: SE CONCENTRER SUR LES TÂCHES ESSENTIELLES Cette gouvernance actuelle de Bruxelles distribuait généreusement des cadeaux et lançait divers projets de prestige. Pensez au coûteux Kanal, à la construction du musée sur le personnage de bande dessinée Le Chat et à la construction d'un nouveau stade national de hockey, notons deux projets culturels et un projet sportif qui ne sont pas des tâches essentielles de la Région. Cela contraste fortement avec le traitement négligent des tâches essentielles telles que la sécurité, le logement et les infrastructures de base tels que les égouts. La prochaine gouvernance bruxelloise doit faire preuve de plus de bon sens : plus de tâches essentielles et indispensables, moins de prestige et de non-indispensables. Nous réaliserons une économie en revenant aux fondamentaux de 100 millions d'euros. Cela sera lié à un examen de l'efficacité des grands dossiers de subventions et d'investissements distincts de la Région. Pensez, par exemple, au métro 3. RÉDUCTION DES STRUCTURES ? RENFORCEMENT DE LA RÉGION CD&V plaide depuis longtemps pour la simplification des structures bruxelloises. Notre analyse montre une fois de plus, également sur le plan budgétaire, pourquoi les Communautés à Bruxelles doivent continuer à jouer leur rôle. Il y a cependant des gains à réaliser en transférant des compétences telles que le stationnement, la mobilité et le logement des communes vers la Région, en intégrant la COCOM dans la Région, en regroupant les intercommunales telles que VIVAQUA sous la compétence de la Région et en fusionnant les zones de police et les sociétés de logement. Par cette consolidation ciblée, nous visons à réaliser des économies de 100 millions d'euros. ESPACE POUR LES INVESTISSEMENTS ET LES NOUVELLES POLITIQUES Outre la recherche d'économies, le prochain Gouvernement bruxellois doit également avoir l'espace nécessaire pour aborder de manière ciblée les défis stratégiques liés aux problématiques de drogue et de sécurité, à la crise du logement et à l'état des infrastructures de base tels que les réseaux d'égouts. À cette fin, un espace budgétaire de 250 millions d'euros est prévu. Avec les sept chantiers, nous réduisons le déficit budgétaire de Bruxelles de 585 millions d'euros au total, soit environ la moitié du déficit actuel, sur la durée de la prochaine législature tout en préservant de l'espace pour de nouvelles politiques. Pour un chemin réaliste vers l'équilibre budgétaire, une orthodoxie budgétaire supplémentaire sera nécessaire, et, en plus des économies et des recettes supplémentaires mentionnées ci-dessus, la croissance générale des dépenses devra être limitée à 50 % de la croissance des recettes. En partant des perspectives économiques de l'Institut des Comptes Nationaux, qui prévoient une augmentation des recettes Région Bruxelles-Capitale/Commission Communautaire Commune de 0,9 milliard d'euros, cela entraînera une économie supplémentaire de 450 millions d'euros. Associée aux propositions des chantiers, cette démarche représente un effort combiné de légèrement plus d'un milliard d'euros pour la période 2025-2029, ce qui réduit le déficit de 786 millions d'euros d'ici 2029. Un équilibre budgétaire pourrait alors être atteint en 2032. Cela nécessitera encore des économies ciblées de 150 millions d'euros pour la période 2030-2032, combinées avec une orthodoxie plus modérée limitant la croissance des dépenses à 75 % des recettes. Vous pouvez lire l'analyse complète et le plan intégralement chiffré ci-dessous. LIRE NOTRE PLAN BUDGÉTAIRE

  • Terugblik Armoedebestrijding | Benjamin Dalle

    Blijven strijden tegen armoede Een terugblik op 4 jaar minister van Armoedebestrijding Het werk van een minister van Armoedebestrijding zal nooit af zijn. Sinds ik op 18 mei 2022 de bevoegdheid van Armoedebestrijding overnam, heb ik inspanningen gedaan om op korte tijd concrete resultaten te boeken in de strijd tegen armoede. Een belangrijke strijd, want in economisch onzekere tijden zoals deze zijn mensen in armoede vaak het eerste slachtoffer. Het zijn zij die de rekening in de supermarkt dubbel zo hard voelen. Om armoede efficiënt te kunnen aanpakken, zijn correcte wetenschappelijke cijfers onmisbaar. Beter cijfermateriaal bekomen was daarom een van mijn grote doelstellingen, en dat heeft geloond. Denk maar aan de tellingen naar dak- en thuisloosheid in verschillende steden en gemeenten, die onderzoekers succesvol hebben geëxtrapoleerd. Dankzij die inspanning konden we voor het eerst een wetenschappelijk onderbouwde inschatting maken van het aantal dak- en thuislozen in heel Vlaanderen. Dak- en thuisloosheid blijft een groot probleem, het is de meest schrijnende vorm van armoede. Daarom blijven we investeren in begeleiding van dak- en thuislozen via Housing First. Deze aanpak omvat een innovatieve aanpak van het probleem en ziet huisvesting niet als het einddoel, maar als een eerste, noodzakelijke stap. We maken hier in 2023 en 2024 zo’n 970.000 euro voor vrij. Armoede bestrijden kan je als minister niet alleen. Je hebt ook het perspectief nodig van de mensen die er elke dag mee geconfronteerd worden. Daarom zorgen we voor ondersteuning van de verenigingen waar armen het woord nemen. Niet alleen hebben we meer van deze verenigingen erkend – vandaag zijn het er 58 – we hebben ook hun financiële steun fors verhoogd. Zij hebben een belangrijke adviserende rol en geven, samen met het Netwerk tegen Armoede, het armoedebeleid in Vlaanderen mee vorm. Eind 2023 lanceerden we 45 projecten in de strijd tegen kinderarmoede waar ik in 2024 nog veel van verwacht. De lokale bondgenotennetwerken, die van start gaan in vele steden en gemeenten in Vlaanderen en Brussel, bestaan uit verschillende organisaties en instellingen die op het terrein zeer nuttig werk verrichten, maar die elkaar nog niet altijd weten te vinden. Door de krachten te bundelen en nauw met elkaar samen te werken, kunnen ze veel concrete resultaten boeken en gezinnen en kinderen in armoede een flinke stap vooruit helpen. We bestrijden kinderarmoede in al zijn facetten, en deze bondgenotennetwerken spelen een belangrijke rol in die strijd. Benieuwd naar hoe minister Dalle terugblikt op zijn periode als minister van... Brussel Jeugd Media Een overzicht van het armoedebestrijdings beleid tussen 2022 en 2023 Participatie en ondersteuning armoedeorganisaties 7 bijkomende verenigingen waar armen het woord nemen erkend Armoede effectief bestrijden lukt pas als je rekening houdt met drempels die je als middenklassers niet altijd ziet. Daarom zijn de verenigingen waar armen het woord nemen zo belangrijk. 7 nieuwe verenigingen werden erkend en krijgen sindsdien een subsidie. In 2023 beslisten we om deze verenigingen nog meer te versterken , door hun werkingsmiddelen met zo’n 20% te verhogen. Het was de eerste stijging van hun middelen in tien jaar. Meer dan 60 armoedeorganisaties krijgen eenmalige steun voor energiefactuur De stijgende energieprijzen hadden een grote impact op de organisaties die elke dag mensen in armoede helpen. Daarom gaven we 63 organisaties in 2022 extra ademruimte, met een ondersteuning van van 550.000 euro in totaal. Strijd tegen kinderarmoede Samenwerken om kinderarmoede tegen te gaan: 45 lokale bondgenotennetwerken gaan van start Kinderarmoede aanpakken vereist samenwerking. Daarom zetten we 45 ambitieuze ‘lokale bondgenotennetwerken’ op poten. Deze netwerken verenigen verschillende spelers op het terrein om samen een vuist te maken tegen kinderarmoede. Tal van organisaties leveren op het terrein bijzonder belangrijk werk in de strijd tegen kinderarmoede, maar ze weten elkaar niet altijd te vinden. Deze ambitieuze projecten, waar we 7 miljoen euro voor vrijmaken, moeten daar verandering in brengen. 1,2 miljoen euro voor projecten die kinderarmoede s tructureel bestrijden Samen met minister van Welzijn Hilde Crevits investeerde ik in 2022 in een projectoproep voor vernieuwende initiatieven die kinderarmoede en uitsluiting bestrijden. Cruciaal is dat er vooral aandacht gaat naar innovatieve ideeën die een positief effect hebben op de directe leefomgeving van kinderen en gezinnen zelf ankers geeft om stap voor stap hun leven verder in handen te nemen. Dak- en thuisloosheid Wetenschappelijke studie brengt dak- en thuisloosheid in Vlaanderen in kaart Voor het eerst biedt een studie een wetenschappelijk onderbouwde inschatting van het totaal aantal dak- en thuislozen: 19.547 mensen in Vlaanderen hebben geen vaste woonst. Dat cijfer is het resultaat van de extrapolatie van verschillende metingen naar het aantal dak- en thuislozen tussen 2020 en 2022. Uit de cijfers blijkt onder meer dat de groep dak- en thuislozen veel verschillende onderverdelingen kent, en dat een kwart onder hen minderjarig is. Coördinatie armoedebeleid Heropstart IMC Maatschappelijke Integratie, Gr ootstedenbeleid en Wonen Toen ik aantrad als minister van Armoedebestrijding stelde ik vast dat deze interministeriële conferentie (IMC), die alle ministers die in België bevoegd zijn voor Armoedebestrijding rond de tafel brengt, al negen jaar niet meer was samengeroepen. Ik bracht hier verandering in. Een van de prioritaire werven waar de IMC aan werkt, is de herziening van het samenwerkingsakkoord inzake dak- en thuisloosheid tussen de federale Staat en de Gemeenschappen en Gewesten van 12 mei 2014. Strijd tegen kinderarmoede centraal in bijgestuurd Vlaams Actieplan Armoedebestrijding Het vernieuwde Vlaams Actieplan Armoedebestrijding (VAPA) omvat 81 acties die de Vlaamse Regering neemt in de strijd tegen armoede. 17 acties zijn nieuw ten opzichte van het vorige plan. Vooral naar de strijd tegen kinderarmoede en gezinsarmoede gaat extra aandacht uit. Samenlevingsopbouw Samen Op Straat trekt naar Brussel, Gent, Vilvoorde en Willebroek Het succesvolle Antwerpse SAAMO-project Samen op straat werd uitgebreid naar wijken in Brussel, Gent, Vilvoorde en Willebroek. We trokken hier 1.351.900 euro voor uit. In Samen op straat staan jongeren centraal. Opbouwwerkers richten zich tot jongeren die hun weg niet vinden in het jeugdwerk, opleidingen of jobs. Met die jongeren gaan ze aan de slag om hun talent in te zetten in de wijk, om mee te werken aan beleidsoplossingen en om samen met oudere buurtvrijwilligers preventief te werken en problemen in de buurt te voorkomen.

  • Brussel

    BRUSSEL Brussel, onze hoofdstad. Met meer dan 1,2 miljoen inwoners, 19 gemeenten en 183 verschillende nationaliteiten is het Brussels gewest één van de meest diverse plekken ter wereld. Dat maakt het er politiek gezien niet altijd even simpel op. Het is dan ook dé uitdaging in mijn rol als Vlaams minister van Brussel om Vlaanderen en Brussel nóg meer te verbinden met elkaar. De Nederlandse taal speelt daar een cruciale rol in. Zo zorgen wij ervoor dat iedereen die Nederlands praat of Nederlands leert in Brussel, naar een leuke school kan gaan, dat er voor hen en hun familie gezorgd wordt als dat nodig is, dat ze weten waar ze heen moeten met de meest uiteenlopende vragen en dat ze zich in hun vrije tijd kunnen uitleven in de stad. Samen dansen, naar theater of een leuk jeugdhuis, gaan sporten of even wegduiken in een bib. En om innovatieve en verbindende projecten in Brussel te ondersteunen, is er het Brusselfonds. Zo willen we Brussel sterker maken voor de toekomst. Want een sterk Brussel zorgt voor een sterk Vlaanderen en omgekeerd. RECENT NIEUWS OVER BRUSSEL No posts published in this language yet Once posts are published, you’ll see them here.

  • realisaties | Benjamin Dalle

    Ontdek mijn realisaties als Vlaams minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding. Van 2019 tot 2024 was ik Vlaams minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding. Klik hieronder door om meer te lezen over de projecten en initiatieven die we tijdens die 4 jaar hebben gerealiseerd. BRU SSE L Brussel, onze hoofdstad. Met meer dan 1,2 miljoen inwoners, 19 gemeenten en 183 verschillende nationaliteiten is het Brussels gew est één van de meest diverse plekken ter wereld. Het is dan ook dé uitdaging in mijn rol als Vlaams minister van Brussel om Vlaanderen en Brussel nóg meer te verbinden met elkaar. LEES MEER JEUGD Er wordt al genoeg over kinderen en jongeren gesproken, maar nog veel te weinig mét hen. Zowel in het jeugdbeleid, maar ook in het beleid van mijn collega-ministers, wil ik de stem van kinderen en jongeren, ook van de meest kwetsbare, laten klinken én laten wegen op het beleid. LEES MEER MEDIA De media. We gebruiken het zo vaak, dat we het soms zelfs niet merken. Net omdat het zo alomtegenwoordig is en zo’n grote impact heeft op ons leven, is het belangrijk dat we werk maken van een evenwichtig en ambitieus mediabeleid in een steeds meer digitale wereld. LEES MEER ARMOEDEBESTRIJDING Armoede, ook in een rijk land als het onze? Ja, jammer genoeg wel. De maatschappij kent moeilijke tijden met hoge inflatie en toegenomen kosten voor de gezinnen. Ik wil als minister zorgen dat we in die moeilijke tijden extra aandacht hebben voor wie in armoede leeft of in armoede dreigt terecht te komen. LEES MEER In vier video's kijkt Benjamin Dalle terug op de meest spraakmakende, ontroerende, belangrijke én kippenvelmomenten uit 4 jaar beleid. terugblik ministerschap

  • Stad Brussel | Benjamin Dalle

    Dàt is de vraag die zich opdringt na meer dan twintig jaar PS-bestuur. Het is hoog tijd om het potentieel van deze prachtige stad beter te benutten. Vuile en onveilige straten? Ze zijn stilaan een gewoonte geworden. Het is tijd om daar verandering in te brengen. Met de lijst Les Engagés - cd&v willen we opnieuw werk maken van een proper en veilig Brussel, met een goed bestuur en toegang tot tweetalige zorg, onderwijs en stadsdiensten voor iedereen. Welke toekomst willen we voor Brussel? Onze prioriteiten voor Stad Brussel 01 02 Netheid Veiligheid Netheid is een fundamenteel element voor de leefbaarheid in onze stad. Les Engagés/cd&v pleiten voor een moderne aanpak die niet alleen de operationele schoonmaakdiensten verbetert, maar ook inzet op gedragsverandering bij burgers. Mensen moeten zich thuis voelen in de stad en thuis vervuil je niet. Dit omvat educatie op alle leeftijden om respect voor de openbare ruimte te bevorderen en het gebruik van technologie zoals slimme vuilnisbakken en AI voor efficiënter afvalbeheer. Daarnaast moeten we illegale stortplaatsen aanpakken door strikte sancties in te voeren én te handhaven en de verantwoordelijkheid te delen tussen stad en regio om efficiëntie en zichtbare resultaten te boeken. De veiligheid van de burgers is een topprioriteit voor Les Engagés/cd&v, waarbij we een multidisciplinaire aanpak voorstellen. Naast het verhogen van het aantal buurtagenten, willen we zorgen voor wijkgebonden veiligheidsplannen, de inzet van intelligente verlichting, en slimme camera's om criminaliteit te bestrijden. Ook het gevoel van veiligheid wordt benadrukt, door in te zetten op esthetische verbeteringen van publieke ruimtes en het versterken van de samenwerking tussen politie, vredeswachten en buurtinitiatieven. Er wordt eveneens gepleit voor een betere bescherming van kwetsbare groepen zoals vrouwen en de LGBTQI-gemeenschap door deze groepen beter te betrekken in de renovatieprojecten. 03 Tweetalige dienstverlening Les Engagés/cd&v willen dat de stad Brussel haar tweetalige karakter verder ontwikkelt door een uitgebreide toegang tot openbare diensten in zowel het Frans als het Nederlands te garanderen. Dit is vooral belangrijk in de gezondheidszorg en het onderwijs, waar de partij een tweetalige aanpak promoot om ervoor te zorgen dat iedereen de diensten kan gebruiken in de taal van zijn voorkeur. We streven dan ook naar vlotte toegang tot tweetalige administratieve diensten, ziekenhuizen en scholen. 04 Goed bestuur Op het vlak van goed bestuur zetten we ons in voor meer transparantie en ethiek in de politieke besluitvorming. We willen dat alle verkozenen en bestuurders van de stad een deontologische code ondertekenen en regelmatige rapportage verplicht wordt aan de gemeenteraad. Verder pleiten we voor audits van stedelijke diensten en meer publieke inspraak via burgerinitiatieven en participatieve budgettering. Ook de strijd tegen belangenconflicten wordt versterkt door meer openbaarheid te creëren rond de persoonlijke en professionele belangen van politieke vertegenwoordigers. Onze mensen NEDER-OVER-HEEMBEEK HAREN LAKEN BRUSSEL

  • ¿Votar por CD&V? | Benjamin Dalle

    El neerlandés ofrece oportunidades a los bruselenses ¿También quieres que sigamos invirtiendo en el neerlandés en Bruselas? Entonces elige cd&v el 9 de junio. Elige a Benjamin Dalle . Descarga esta guía práctica y llévala contigo a la cabina de votación ¿Votar por CD&V?

bottom of page