top of page
Zoeken

Online game helpt jongeren omgaan met moeilijke momenten tijdens de lockdown

Bijgewerkt op: 6 apr. 2021

De noodkreet van jongeren die lijden onder de coronacrisis klinkt steeds luider. Om daar een antwoord op te bieden ontwikkelde gameWise vzw, Gents ontwikkelaar van educatieve stadsspelen, de online serious game Lockdown MindsTM. Het spel ondersteunt jongeren in het vinden van mentale stabiliteit en leidt hen naar de juiste hulpverlening. Het spel werd mede mogelijk gemaakt door de steun van Generatie Veerkracht, een actieplan van Vlaams minister van Jeugd en Media, Benjamin Dalle, om kwetsbare kinderen en jongeren te ondersteunen in tijden van corona.



Motiverende games

Tijdens het spel worden jongeren geconfronteerd met verschillende psychologische thema’s zoals agressie, isolatie, angst, donkere gedachten en sexting. Al spelend leren ze hoe ze veerkrachtig kunnen omgaan met moeilijke momenten en vinden ze de weg naar online hulpverlening. Voor jongeren die zelf weinig problemen ervaren, is de game even nuttig: zij krijgen handvaten aangereikt om andere jongeren te steunen. Met het spel levert de vzw een bijdrage aan het online aanbod voor jeugdwerk en onderwijs op een manier die jongeren echt aanspreekt.


“Door moeilijke onderwerpen aan te brengen via een game verlagen we de drempel om te praten over dingen waar vaak nog een groot taboe op rust”, vertelt Bram Allegaert, directeur van de vzw.


"De coronacrisis weegt heel zwaar op onze kinderen en jongeren", zegt Vlaams minister van Jeugd en Media, Benjamin Dalle. "De ontwikkeling van dit spel, waarbij jongeren leren omgaan met moeilijke momenten in tijden van corona, is dan ook een mooi voorbeeld van hoe we kwetsbare jongeren willen ondersteunen met ons actieplan Generatie Veerkracht. Want kinderen en jongeren hebben nu meer dan ooit nood aan hoop en perspectief. Hun veerkracht zal ook na de coronacrisis van essentieel belang zijn om de toekomst te maken."


Het spel

Spelers kruipen in de rol van de nieuweling in een huis waar al 6 andere jongeren wonen, net op het moment dat er een nationale lockdown ingaat. Aan de hand van gesprekken en minigames leren ze hun huisgenoten beter kennen en ondersteunen ze hen bij kleine en minder kleine problemen.

Lockdown MindsTM werd ontwikkeld in cocreatie met jongeren, experten, jeugdwerkers en leerkrachten. Het spel is geschikt voor jongeren vanaf 14 jaar en is gratis te spelen op gamewise.io/online


Comments


bottom of page