top of page
Zoeken

Minister Dalle wil meer aandacht voor mediawijsheid

Vlaams minister van Jeugd en Media, Benjamin Dalle, vraagt op Safer Internet Day meer aandacht voor mediawijsheid. De minister gaf rond het thema een online les in het 6e leerjaar van Instituut van de Heilige Familie uit Schaarbeek. Hiervoor gebruikte hij het werkboekje van De Schaal van M, een initiatief van Mediawijs, het Kenniscentrum voor Mediawijsheid. “Het leven van kinderen en jongeren speelt zich voor een groot stuk online af. Samen met de voordelen zijn er ook gevaren. Met mediawijsheid kunnen we hen wapenen om beter om te gaan en veiliger te navigeren op het internet.”


Met het werkboekje van De Schaal van M kunnen leerkrachten hun leerlingen op een speelse manier laten kennismaken met thema’s als online identiteit, veilig online, privacy, cyberpesten, influencers, nepnieuws, hoe reageren online, kunstmatige intelligentie en meer. Leerkrachten kunnen het gratis online afdrukken of een klaspakket bestellen. Het pakket werd op een week tijd al bijna 2000 keer gedownload. De nood aan mediawijze lessen was dan ook nooit hoger dan nu.


De Schaal van M is een initiatief van Mediawijs en Ketnet waarbij ze kinderen uit het 5e en 6e leerjaar uitdagen om mediawijzer te worden. Naast de wedstrijdweek zijn er ook mediawijze lessen en het werkboekje waarmee leerkrachten op eigen tempo aan mediawijsheid kunnen werken met hun klas.


Mediawijs heeft een groot aanbod voor leerkrachten om aan de slag te gaan rond mediawijsheid, zowel voor lager als secundair. Maar niet enkel de school speelt een belangrijke rol in het mediawijzer maken van kinderen en jongeren, ook hun ouders. Zij kunnen terecht op MediaNest.be, dé website voor vragen over mediaopvoeding.


Minister Benjamin Dalle wil alvast de komende jaren nog sterker inzetten op mediawijsheid. “In het relanceplan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering hebben we specifieke aandacht voor mediawijsheid. De coronacrisis leert ons dat we heel snel kunnen schakelen naar meer digitale toepassingen, maar het leert ons evenzeer dat met die voordelen er ook heel veel uitdagingen komen. Zo bereiken we niet alle kinderen en jongeren, en zijn er ook veel vragen rond privacy, cyberpesten, … Meer inzetten op mediawijsheid is alvast een belangrijk deel van de oplossing,” aldus Dalle.


Meer info:

Comments


bottom of page