De Flanders Game Hub werd in april dit jaar gelanceerd met de duidelijke ambitie om startende en ervaren gamebedrijven de kickstart te geven die ze nodig hebben. Met twee coaching trajecten in het portfolio (SPARK en IGNITE), staat de Game Hub klaar om expertise en netwerk in te schakelen daar waar studio’s ze het meest nodig hebben. De interesse in deze trajecten is duidelijk aanwezig. Maar liefst 22 studio’s dienden een project in waarvan er 11 werden geselecteerd door een internationale jury van game experts. Hieronder een overzicht.
Flanders Game Hub werd in april dit jaar door Vlaams minister van Media Benjamin Dalle opgericht en lanceerde net voor de zomer haar call for studios. Ze ging langs in elke Vlaamse provincie en in Brussel om zich kenbaar te maken aan de almaar sneller groeiende gamesector. Dat leverde veel enthousiasme op en resulteerde in maar liefst 22 bedrijven die zich met een project aanmeldden.
Aan de vooravond van het UNWRAP festival (13-14 oktober) kwam de expertenjury samen en boog zich over de pitch decks. Een ervaren jury van 17 experts uit het binnen en buitenland gaven feedback op zowel het zakelijke aspect van de studio als op de samenstelling en ambitie van het team, en het marktpotentieel en de uitvoering van de game. De jury had de uitdagende taak om uit 22 bedrijven te selecteren wie als startende studio begeleid wordt in het SPARK programma en welke meer ervaren bedrijven begeleiding krijgen in het IGNITE programma.
Vlaams minister van Media, Benjamin Dalle: “We hebben met de Flanders Game Hub een bijzonder ambitieus project opgezet voor onze al even ambitieuze gamesector. Verschillende actoren uit de gamesector hebben er hun schouders onder gezet en we hebben veel nationale en internationale expertise samengebracht. Daar zien we nu de eerste resultaten van. Ik wens het team van de Gamehub en de 1 1 gekozen studio’s veel succes in hun komende traject en ben er zeker van dat ze een mooie toekomst tegemoet gaan.”
De nieuwe lichting
5 studio’s werden weerhouden voor het SPARK programma. Deze startende studio’s worden een jaar lang intensief door experts begeleid om hun eerste game in een zogenaamde vertical slice te gieten. Met dat prototype kunnen ze vervolgens de markt op om investeringen en partners aan te trekken. Ook daarvoor zal de Flanders Game Hub de nodige contacten leggen.
Eye Blink Twice, een gloednieuwe studio met eerste game Wake Up.
Godspear Games, de one man studio die onlangs de Most Promising Startup Studio Award kreeg op de Belgian Game Awards en volop timmert aan de game Textbound Tales.
Boxsun, een studio met eerste game Crystalis.
Sticky Table, makers van Portal Seekers.
Edge of Dusk, een studio waarbij broer en zus grafische en technische skills combineren en aanklopten bij de Flanders Game Hub om gamespecifieke kennis en een netwerk op te bouwen.
Het IGNITE programma van de Flanders Game Hub helpt meer ervaren studio’s om op specifieke uitdagingen binnen de studio in te zetten. In dit programma gaat het vooral om groei en schaalbaarheid. De volgende studio’s krijgen het komende jaar begeleiding in hun zoektocht:
Oisoi: de studio achter het succesvolle VR game Painting VR.
Glowfish Interactive, de makers van Trifox.
Moonmonster Studios, in volle voorbereiding van de comedy game Space Control.
Cybernetic Walrus; lanceerde al meerdere games en is nu volop bezig aan de VR-game Does it Stack?.
Headfirst Studios, ontwikkelen Divine Ambition.
Realm Architect, een virtuele tabletop oplossing.
Het resultaat van het eerste jaar begeleiding wordt volgend jaar in november tijdens UNWRAP festival gepresenteerd.
Comments