top of page
Zoeken

Crevits en Dalle moedigen mediabedrijven aan om zich met innovatie te wapenen voor de toekomst

Net zoals heel veel sectoren zijn er binnen het medialandschap heel wat veranderingen aan de gang. Het mediagebruik van de kijker, de luisteraar, de lezer is al lang niet meer wat het vroeger was. We kijken naar het nieuws wanneer we dat zelf willen. We lezen de hele dag door digitaal krantenartikels. Daarenboven worden we meer en meer geconfronteerd met fake news. Innovatie is ook hier niet meer weg te denken. De Vlaams ministers van Innovatie Hilde Crevits en Media Benjamin Dalle geven mediabedrijven de kans om innovatieprojecten in te dienen en samen te werken met Vlaamse spelers en kenniscentra, om hun Europese toppositie te behouden én versterken.



“We willen dat de mediasector ook de komende jaren stevig stand houdt en lanceren daarom een oproep waarbij Vlaamse mediabedrijven een innovatieproject kunnen indienen. Denk aan het mediagebruik, artificiële intelligentie en de strijd tegen fake news. De Vlaamse media moeten nog meer dan vandaag kunnen aantonen wat juist is en wat niet, maar moeten ook verdere digitalisering kunnen doorvoeren om hun toppositie in Europa te behouden.”- Hilde Crevits


“We staan op een historisch moment voor de mediasector. Hoewel onze mediabedrijven behoren tot de top in Europa, worden we geconfronteerd met nieuwe spelers die het verdienmodel stevig onder druk zetten. Net daarom is het zo belangrijk om onszelf te blijven uitvinden. Nieuwe technologie en innovatie bieden ongelofelijke mogelijkheden om de mediaervaring naar nieuwe dimensies te brengen. We kunnen dit alleen samen: net daarom is deze projectoproepen zo belangrijk. Ik kijk uit naar de boeiende en vernieuwende projecten.” – Benjamin Dalle


Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits en Vlaams minister van Media Benjamin Dalle stellen een oproep open waar Vlaamse mediabedrijven, groot en klein, een projectaanvraag kunnen indienen om zich via onderzoek en innovatie te wapenen voor de toekomst. Een verandering in het medialandschap was al aan de gang op vlak van digitalisering en noden van het publiek, maar sinds de coronacrisis zijn nog meer mensen anders nieuws en media gaan volgen. Denk aan streaming en online nieuws, met toegenomen aandacht voor grote internationale spelers. Maar ook de stroom aan fake news lijkt voorlopig niet te stoppen.


Met de oproep willen de Vlaamse ministers iedereen in de sector weerbaarder maken, van productiehuizen, nieuwsredacties tot contentleveranciers. Enige voorwaarde is dat ideeën en projecten passen binnen de diverse thematieken die mee antwoord bieden op de stijgende uitdagingen in de mediasector. Tevens wordt er samenwerking vereist, onderling en met kenniscentra.


Uitdagingen in de mediasector


Een eerste thema is het verbeteren van vindbaarheid en zichtbaarheid van Vlaamse mediacontent. Met andere woorden content beter bij de Vlaming krijgen door optimalisatie van datacaptatie en beter gebruik van algoritmes. Zo kunnen mediabedrijven een beter inzicht krijgen in de voorkeuren van Vlaamse mediagebruikers.


Ook de ontwikkeling van nieuwe technologieën en digitale tools om de efficiëntie of kwaliteit van mediaproductie, opslag, distributie of waardecreatie te verhogen komen in aanmerking. Bijvoorbeeld door het gebruik van Virtual Reality of gametechnologieën om digitale ervaringen te verbeteren, maar ook gebruikt van AI en text-to-speech horen hierbij.


Mediaplatformen van de toekomst die nieuwe vormen van journalistiek, storytelling of connectiviteit met het publiek stimuleren, vallen eveneens binnen dit kader, net zoals innovatieve 5G-toepassingen voor de mediasector. En er is dus ook de strijd tegen desinformatie of ‘fake news’.


Samenwerking met kennisinstellingen


De goedgekeurde projecten zullen steun krijgen van kennisinstellingen als imec, die vanuit hun invalshoek in begeleiding zullen voorzien. Zo helpt imec momenteel al mee aan een programma op basis van artificiële intelligentie dat prestaties meet van atleten met sensoren voor tijdens sportverslaggeving en een tool voor nieuwsredacties om polarisaties op hun sociale media snel te detecteren.


Voor deze oproep wordt 5 miljoen euro uitgetrokken. Het maakt deel uit van het medialuik van 35 miljoen euro in het relanceplan van de Vlaamse regering om de mediasector te ondersteunen na de coronacrisis.


Comments


bottom of page