top of page
Zoeken

Coronabrochure op maat van jongeren: MAGDANOG?!

“Mag da nog?!” Het afgelopen jaar stelden jongeren deze vraag ongelofelijk vaak. WAT WAT stelt vast dat jongeren vaak goed geïnformeerd zijn over de maatregelen, maar dat ze wel makkelijk in de war raken door het gedrag van anderen. Wat mag er eigenlijk nog? En wanneer wordt een situatie echt virusgevaarlijk? Jongeren-informatieplatform WAT WAT lanceert de informatiecampagne MAGDANOG?! Centraal staat een brochure die op jongerenmaat uitlegt hoe je het virus kan vermijden. Vlaamse steden en gemeenten ontvangen vandaag een pakket brochures met de bijhorende oproep om jongeren op maat te blijven informeren, op plekken waar jongeren zijn. Sint-Niklaas bijt de spits af en verspreidt de brochure naar de 12.000 scholieren van de stad.


Jongeren zijn de oplossing

Jongeren werden in het laatste overlegcomité gevraagd om nog even op de tanden te bijten. Voor heel wat van hen beginnen de maatregelen zwaar door te wegen. WAT WAT kiest ervoor om jongeren actief te motiveren, want zolang de juiste vaccinatiegraad niet behaald is, moeten ze alternatieven zoeken om elkaar op een veilige manier te zien. In plaats van te focussen op wat de regels en de beperkingen zijn, wil WAT WAT de maatregelen vertalen naar de leefwereld van jongeren. WAT WAT legt uit welke activiteiten ervoor zorgen dat we langer met dit virus opgescheept zitten en welk gedrag de verspreiding vertraagt, we inspireren jongeren om rekening houdend met de huidige ‘Gouden regels’ elkaar te blijven zien, contact te houden en op een veilige en verantwoorde manier activiteiten te doen.


Dat doet WAT WAT op 4 niveaus van activiteiten en bijhorende risico’s: Chill, Chill (maar let op), Risky en Pure Horror. Alle maatregelen, handelingen en gevolgen zijn op die manier duidelijk en visueel, waardoor jongeren op een geïnformeerde manier zelf keuzes kunnen maken. “In de laatste sprint tot er voldoende mensen zijn gevaccineerd, willen we met WAT WAT jongeren informeren, motiveren en empoweren over hoe ze zelf hun eigen risicogedrag kunnen inschatten om de virusverspreiding zelf tegen te gaan.” Klinkt het bij campagnemanager Dina Srouji van WAT WAT.


MAGDANOG?!

Al deze info bundelt WAT WAT in de campagne MAGDANOG?! Een informatiepakket dat via digitale kanalen en een fysieke brochure naar een brede en diverse groep jongeren gaat. WAT WAT kiest er bewust voor om een informatiebrochure uit te brengen om digitaal moeilijk bereikbare jongeren te informeren. Hiervoor wil WAT WAT samenwerken met lokale besturen, jeugdhuizen, jeugdwerkers en jeugdorganisaties om zo veel mogelijk jongeren te bereiken. De brochure is vanaf half februari ook beschikbaar in het Engels, Frans, Arabisch, Turks en Farsi. Inmiddels werd de brochure ook al door verschillende steden en gemeenten in extra oplages bijbesteld. Daarnaast blijft WAT WAT jongeren informeren via het jongereninformatieplatform www.watwat.be, dat in 2020 door 1,2 miljoen jongeren werd bezocht. Naast de brochure zetten we in op een videocampagne, social media-advertenties en samenwerkingen met influencers en ambassadeurs, uitgewerkt in samenwerking met motivatiepsychologen van de Universiteit Gent.


Minister van Jeugd Benjamin Dalle is enthousiast: “Met MAGDANOG?! zorgt WAT WAT ervoor dat jongeren gemotiveerd worden om elkaar te blijven zien, maar zich ook bewust zijn van de risico’s die eraan verbonden zijn. Het is in deze fase van de crisis nog steeds cruciaal om jongeren goed te informeren en te ondersteunen. Ik roep lokale besturen en jeugdorganisaties op om MAGDANOG?! massaal mee te verspreiden."


"Jongeren verdienen communicatie op hun maat. De coronacrisis zet daar een heel groot uitroepteken achter. het team van WAT WAT en illustratrice Chrostin raken wat ons betreft de juiste snaar en bewijzen dat informeren over coronamaatregelen niet saai of complex hoeft te zijn. De brochure brengen we maar wat graag tot bij al onze scholieren in Sint-Niklaas", aldus Bart De Bruyne, schepen voor jeugd stad Sint-Niklaas.


MAGDANOG?! kwam tot stand met door samenwerking met o.a. UGent (werkgroep corona en psychologie), virologen (Laura Cornelissen, Geert Molenberghs & Erika Vlieghe), de Vlaamse Overheid, logos, vzw Jong, Uit De Marge, Arktos, Bataljong en een panel van jongeren.

Comments


bottom of page